Esbo stads sektor för fostran och lärande genomför i samarbete med Esbo kyrkliga samfällighet ett projekt för social förstärkning hos barn. Social förstärkning innebär att utveckla centrala livsfärdigheter, såsom emotionella färdigheter och kamratfärdigheter.
Vi stärker Esbobarnens sociala färdigheter och gemenskap
Målet med projektet Låt klassen lysa är att stödja barnens sociala färdigheter, främja gemenskap och välbefinnande samt förebygga utslagning. I projektet deltar elever i årskurs 4–5 från 25 skolor i Esbo. Under läsåret 2024–2025 deltar cirka 130 klasser. Projektet pågår fram till den 30 juni 2027, då det totala antalet klasser som deltagit kommer att vara ungefär 260.
Esbo stads sektor för fostran och lärande har valt Meritorin koulu och Kalajärven koulu till projektets pilotskede. I dessa skolor inleddes verksamheten i september 2024. I de övriga skolorna som deltar i projektet inleds verksamheten i januari 2025.
Lektioner och lägergårdsdagar som stöder känslo- och kamratfärdigheter
Projektets centrala verksamhetsformer är lektioner som stöder välbefinnande och gemenskap samt lägergårdsdagar. Verksamheten genomförs som en del av undervisningen under skoldagen i samarbete mellan elevernas egna lärare och projektarbetarna. Under läsåret får varje klass cirka sex lektioner och en lägergårdsdag.
Erfarna klasslärare styr verksamheten
Inom projektet arbetar en projektchef och tre projektarbetare. Som projektchef fungerar pedagogie doktor Raili Keränen-Pantsu, som tillför projektet forskningskompetens inom både ledning av projektarbete och utvärdering av genomslagskraften. Projektarbetare är pedagogie magistrar Annika Kilpeläinen, Heidi Hietikko och Pia Saarelainen, som alla har lång erfarenhet som klasslärare samt gedigen kompetens i att stöda gemenskap och undervisa färdigheter som stöder välbefinnande. I januari 2025 inleder ytterligare en projektarbetare sitt arbete.
Verksamheten är religiöst, livsåskådnings och politiskt obunden
Esbo evangelisk-lutherska kyrkliga samfällighet finansierar projektet med drygt 1 miljon euro för åren 2024-2027. Projektet genomförs som en del av Esbo stads sektor för fostran och lärande och Esbo kyrkliga samfällighets avtal om skolsamarbete. Projektet och alla dess verksamhetsformer är religiöst, åskådningsmässigt och politiskt obundna, dvs. de är avsedda för alla elever oberoende åskådningsbakgrund. I projektets verksamhet syns inga religiösa symboler.
Forskningssamarbete med Helsingfors och Tammerfors universitet
Som en del av projektet bedrivs forskningssamarbete med både Helsingfors och Tammerfors universitet. Målet är att undersöka bl.a. projektets genomslagskraft i att stärka delaktigheten och gemenskapen. Det är frivilligt att delta i forskningen och för all forskningsverksamhet som gäller personer under 18 år efterfrågas elevernas samtycke och vårdnadshavarnas tillstånd.
Skolor some deltar i projektet:
Aarnivalkean koulu, Hansakallion koulu, Jalavapuiston koulu, Jupperin koulu, Juvanpuiston koulu, Kalajärven koulu, Karamzinin koulu, Karhusuon koulu, Kirkkojärven koulu, Kirstin koulu, Koulumestarin koulu, Lähderannan koulu, Martinkallion koulu, Matinlahden koulu, Meritorin koulu, Mikkelän koulu, Nauriskasken koulu, Niipperin koulu, Niittykummun koulu, Nöykkiönlaakson koulu, Olarin koulu, Tiistilän koulu, Tuomarilan koulu, Karamalmens skola och Kungsgårdsskolan.