OPPITUNTI 2: Tunteet

(Kesto noin 90min) 

Tunteet ovat kehon viestejä, jotka syntyvät aistien tekemistä sisäisistä tai ulkoisista havainnoista sekä niistä syntyvistä tulkinnoista. Tunteet kertovat, miltä tilanne meistä tuntuu ja mitä tarvitsisimme voidaksemme hyvin. Tunteet ohjaavat meitä kohti turvaa ja mielihyvää, pois vaarasta ja mielipahasta. Tunteet tuntuvat aistimuksina kehossa, kuuluvat ajatuksina mielessä ja näkyvät ulospäin kehonkielessä, ilmeissä, äänensävyssä ja käyttäytymisessä.  

Tällä tunnilla laajennetaan tunnesanavarastoa ja tutkitaan, miten tunteet näkyvät, kuuluvat ja tuntuvat meissä. Omien ja toisten tunteiden tunnistaminen ja sanoittaminen tukee vuorovaikutusta luokassa. 

TARVIKKEET:  

  • Tuntirakennetta kuvaavat kortit 
  • Luokka loistamaan –sopimus 
  • Asettumiseen rauhallinen musiikki tai soitin 
  • Liukumäki– ja sormihengitys –juliste 
  • Tunnesanalistat (laajempi lista liitteistä sekä tarvittaessa kuvalliset sekä englanninkieliset tunnesanalistat Värinauteilta) 
  • Tunteet näkyvät, kuuluvat ja tuntuvat –juliste 
  • Susi –tunnekortit (tai muut tunnekortit, joissa kuva koko kehosta) 
  • Missä tunteet tuntuvat –monistetehtävä  
  • Tilanne-tunne –kortit ja niiden kysymykset 
  • Mood Tracker –moniste 
  • Kotitehtävämoniste 

Luokka loistamaan –sopimus on hyvä olla esillä jokaisella oppitunnilla ja tunnin alussa muistuttaa siitä. 

Tuntirakenne voidaan käydä läpi ja laittaa näkyviin kuvien avulla. 

Asettuminen: Sormihengitys  

Tarvitaan: rauhallinen musiikki tai soitin 

Aloitamme tunnin jälleen yhteisellä asettumisella. 

Ota tuolillasi/lattialla hyvä asento siten, että jalkasi rauhoittuvat paikoilleen lattiaa (tai jalkatukea) vasten. Nosta toinen käsi eteesi ja avaa sormet haralleen. Lähde kulkemaan toisen käden etusormella avatun käden sormia pitkin ylös ja alas peukalosta alkaen. Kun kuljet sormea ylös, hengitä sisään. Pidätä hetki hengitystä sormen päässä. Kun laskeudut sormea alas, hengitä samalla ulos ja pidätä hetki hengitystä ennen uutta sormea. Käy läpi kaikki sormet oman hengityksen tahtiin.  

Seuraavaksi saat soiton/musiikin ajan tehdä sormihengityksiä omassa rauhassasi. Jos koet turvalliseksi, voit hetkeksi sulkea silmäsi tai katsoa kättäsi, jotta saat oman rauhan. 

Asettumisen jälkeen voidaan lyhyesti jutella. Miltä se tuntui? Millainen olo on nyt? Muuttuiko olo jotenkin? Oikeita ja vääriä vastauksia ei ole, jokaisen kokemus on omanlainen. Asettuminen ei välttämättä ole helppoa, jos sitä ei vielä ole harjoitellut. 

Opetus: Tunnesanalistan tutkiminen 

Tarvitaan: Tunnesanalista –juliste 

Tunteet ovat kehosi viestejä ja niitä voi tuntua samaan aikaan monia. Tunteitasi kuuntelemalla voit kuulostella, mitä sinulle kuuluu ja miten sinun pitäisi toimia tilanteessa. Tunteiden tehtävä on suojella meitä, koska ne ohjaavat meidät pois vaarasta kohti turvaa. 

Jotkut tunteet ovat kevyitä ja helppoja. Ne kertovat, että se, mitä tarvitset sillä hetkellä, on toteutunut. Raskaat ja hankalalta tuntuvat tunteet kertovat, että tarvitset jotakin voidaksesi hyvin.  

Jokaisella tunteella on tärkeä tehtävä. Viha antaa rohkeutta puolustaa itseä tai toisia. Pelko auttaa vaaratilanteissa olemaan tarkkana ja lähtemään turvaan. Ilo ja mielihyvä kannustaa tekemään asioita, jotka ovat itselle ja muille hyväksi ja auttaa suuntaamaan sitä kohti, mikä tekee meille hyvää. Siksi kaikkia tunteita tarvitaan. 

Jokaisella on omat tunteet tilanteissa eli ei voi sanoa, että oma tai toisen tunne olisi väärä tai oikea. Siksi onkin tärkeää kunnioittaa omaa ja toisen tunnetta. On ihan ok, että minusta tuntuu nyt tältä tai kaverista tuntuu tuolta. 

Jokainen voi vaikuttaa omiin tunteisiinsa eli säädellä niitä. Niitä taitoja me harjoittelemme seuraavalla Luokka loistamaan -tunnilla. 

Tässä julisteessa näet paljon erilaisia tunnesanoja. Niitä on luokiteltu otsikoiden alle ja osassa tunne vähän voimistuu, kun mennään sanalistaa alaspäin. Mukana on varmasti monia tuttuja tunnesanoja, mutta myös uusia sanoja. Jos et ymmärrä, mitä tunnesana tarkoittaa, kysy kaverilta tai aikuiselta. Tavoite on, että oppisit uusia tunnesanoja ja voisit kertoa tunteistasi enemmän. 

Opetus + toiminta: Tunteet näkyvät, kuuluvat ja tuntuvat -julisteen tutkiminen  

Tarvitaan: Tunteet näkyvät, kuuluvat ja tuntuvat –juliste 

Tunne ja Taida ilmaiset materiaalit: https://holvi.com/shop/TUNNEJATAIDA/product/a4c2aee0061811a93e48c6c917d82b74/ 

Seuraavaksi lähdemme tutkimaan, miten nämä erilaiset tunteet näkyvät, kuuluvat ja tuntuvat meissä. Jokaisella meistä ne näkyvät, tuntuvat ja kuuluvat eri tavoin. Ei ole oikeaa tai väärää tapaa. Esimerkiksi eri kulttuureissa tunteita ilmaistaan erilaisilla tavoilla. 

Ilmeinä kasvoilla 

Eri tunnetiloissa kasvomme näyttävät erilaisilta.  

Millaisia asioita, jotka kertovat tunteesta, olet havainnut kasvoilla? (esim. hymy, irvistys, kyyneleet) 

Kokeillaan yhdessä, miltä ilo/pelko/häpeä/suru/rauhallisuus näyttää kasvoilla.  

Äänensävyissä 

Tunnetilat ovat kuultavissa myös meidän puheestamme. Äänensävyllä tarkoitetaan sitä, miten asia sanotaan, ei sitä, mitä sanoja sanotaan.  

Kokeillaan yhdessä, miltä ilo/viha/suru kuulostaa. Sanotaan jokin lyhyt asia, esim. “Hei!” eri tunteilla. Mitä huomaat? (Esim. äänenvoimakkuus ja puhenopeus vaihtelevat). 

Aikuinen sanoo: “Olet tosi kiva!” vihaisella äänellä. Oppilaat saavat äänestää, uskovatko äänensävyä eli miten sanottiin vai sanoja, jotka sanottiin. Mitä ajatuksia herää, kun äänensävy ja sanat ovat ristiriidassa?  

Käyttäytymisessä 

Tunteet antavat meille voimaa toimia. Ne siis näkyvät myös siinä, miten toimimme tilanteessa (esim. käännymmekö pois tai lähdemme kokonaan muualle, tönäisemmekö tai halaammeko). 

Kehonkielessä 

Tunteet voivat näkyä myös kehonkielessämme eli miten esimerkiksi kätemme tai jalkamme ovat asettuneet (kädet puuskassa/nyrkissä/ojentuneena kohti) tai ovatko ne jännittyneet vai rennot. 

Oletko huomannut itsesi tai jonkun toisen kehonkielessä jotakin, joka kertoo tunteista? 

Tunnepantomiimi 

Tarvitaan: Susi –tunnekortit 

Tukiliitto: https://www.tukiliitto.fi/tukiliitto-ja-yhdistykset/kehittamistoiminta/paattyneet-hankkeet/mahti-projekti/mahti-tunnekortit/ 

Halukkaat oppilaat saavat tulla esittämään pantomiimina eri tunteita. Esittäjä saa perustunteita esittävän Susi-kortin, josta hän voi ottaa vinkkejä esitykseensä. Voi myös esittää kortin tunnetta omalla tavalla. Kiinnitetään huomiota, että tunne näkyy kasvojen lisäksi myös muualla kehossa (esim. kädet, jalat, asennot). Muut arvaavat, mitä tunnetta esitetään.  

Oikean arvauksen jälkeen kaikki voivat kokeilla esittää tunnetta ja keskustellaan havainnoista. Voidaan myös tehdä niin, että kaikki osallistujat ottavat samanlaisen asennon ja ilmeen, mikä esittäjällä on. Sen jälkeen arvataan tunne ja keskustellaan tuntemuksista. 

(Arvaajille:) 

Mistä tuntemuksesta/kehon asennosta arvasit esittäjän tunteen? 

(Kaikille:) 

Mitä kehossa/kasvoilla tapahtui? 

Mikä kohta kiristyi/jännittyi/rentoutui/aktivoitui? 

Ajatuksina mielessä 

Usein siinä kohtaa, kun tunne tulee mieleemme, on kehossamme alkanut jo tuntua monia tuntemuksia. Ajatusten voimalla voimme vahvistaa tai vaimentaa tunteitamme. Alaspainavat ajatukset (esim. Ei tästä tule mitään, olen huono, pelottavat tai jännittävät asiat) saavat meille kurjemman olon. Ylöskohottavilla ajatuksilla (esim. Ei hätää, kyllä tämä onnistuu, tee vaan parhaasi, mukava muisto/tapahtuma/henkilö/paikka) voimme rauhoittaa itseämme ja saada olomme tuntumaan paremmalta. Puhutaan tästä lisää myöhemmin Luokka loistamaan –tunneilla. 

Aistimuksina ja fysiologisina muutoksina kehossa 

Keho on tunteiden koti ja ne voivat tuntua siellä monella erilaisella tavalla. Vatsaa voi kipristellä, kurkkua kuristaa, rinnan päällä tuntua painoa, poskia kuumottaa, kädet tuntua hiostavilta tai kädet ja jalat olla raskaat tai tärisevät. 

Miten tunteet ovat tuntuneet omassa kehossasi? 

Tehtävä: Missä tunteet tuntuvat –moniste 

Tarvitaan: Missä tunteet tuntuvat –moniste + vihko, värikynät ja liima 

Käydään läpi yksi tunne kerrallaan. Aikuinen sanoo tunteen ja värin, jolla oppilas värittää kehosta kohdan, jossa tunne tuntuu. Tuntemusten tunnistamisen avuksi voidaan ohjata oppilasta miettimään tilannetta, missä hän koki kyseistä tunnetta. Lopuksi halukkaat voivat jakaa omia havaintojaan tehtävästä. 

Kotitehtävä: Tunnesalapoliisi 

Tarvitaan: Kotitehtävä –moniste 

Kotitehtävässä olet tunnesalapoliisi sovitun ajan (esim. päivän, loppuviikon). Tarkkaile itselläsi tai muiden ympärilläsi olevien tunteita. Kun huomaat monisteessa olevan tunteen, merkitse sen perään rasti. Saman tunteen voi huomata ja merkitä useamminkin. Voit pyytää myös muita perheenjäseniä mukaan tunnesalapoliiseiksi. 

Ryhmätehtävä: Tilanne-tunne –keskustelukortit  

Tarvitaan: Tilanne-tunne –kortit, tunnesanalista 

https://www.varinautit.fi/wp-content/uploads/2022/08/varinautit_tunnetaulu.pdf

https://www.varinautit.fi/wp-content/uploads/2024/05/colournauts-emotions.pdf

Oppilaat toimivat noin neljän hengen ryhmissä. Ryhmä saa pinon tilanne-tunne –keskustelukortteja ja tunnesanalistan. Tarvittaessa voidaan käyttää myös kuvin tuettua suppeampaa tunnesanalistaa ja rinnalla esim. englanninkielisiä tunnesanoja. Yksi oppilas kerrallaan nostaa pinosta kortin ja lukee siinä olevan tilanteen muille ääneen. Mietitään ja keskustellaan yhdessä: 

  • Mikä tunne tilanteessa olevalla henkilöllä voisi tilanteessa olla ja miksi?  
  • Onko tilanteessa muita ihmisiä? Mitä tunteita muilla ihmisillä voisi olla?  
  • Miten tilanteessa voitaisiin toimia? 

Luokkahaaste: Mood Tracker- tehtävä luokassa  

Tarvitaan: Mood Tracker -tehtävä 

Seuraava luokkahaasteenne on omien tunteiden tarkkailutehtävä eli Mood Tracker. Sopivassa hetkessä päivän aikana pysähdy miettimään, mitä tunteita havaitset itselläsi olevan. Mikä tunne tuntuu voimakkaimmin? Väritä yksi karkkipallo tunnetta kuvaavalla värillä. Jos tunnistat jonkin muun tunteen, väritä karkkipallo valitsemallasi värillä ja kirjoita karkkipalloon tunnistamasi tunne. 

Asettuminen: Kehoskannaus  

Tänään olemme puhuneet tunteista, jotka ovat kehon tärkeitä viestejä meille. Tunteet kertovat, mitä meille kuuluu ja mitä me tarvitsemme sillä hetkellä voidaksemme hyvin. Osa tunteista tuntuu kevyiltä ja helpoilta, osa raskailta ja vähän hankaliltakin. Kaikilla tunteilla on kuitenkin oma tärkeä tehtävänsä. Nyt pääsette tarkkailemaan omia tunteitanne Tunneseuranta-tehtävässä. 

Kiitetään luokkaa yhteisestä tunnista ja nostetaan esiin joku yhteinen onnistuminen (esim. Olitte innokkaita esittämään leikissä. Pohditte hienosti, missä tunteet tuntuvat kehossa.

Kerrotaan, että tunnit lopetetaan aina yhdessä rauhoittuen. 

Tänään tehdään kehoskannaus-harjoitus, jossa pääset kehonosa kerrallaan havainnoimaan, mitä tuntemuksia sinulla on.  

Mukaillen Jemmasen Kehoskannaus mielikuvamatka lapsille: 

https://bin.yhdistysavain.fi/1600560/auT9ImVGuW5zDB2zkF3a0Y5nPx/Kehoskannaus%20lapsille.pdf

Kun pidämme silmiä auki, näemme mitä ympärillämme tapahtuu. Jos tahdomme nähdä, mitä sisällämme tapahtuu, meidän täytyy sulkea silmämme ja rauhoittua. Tutkimme millaisia tuntemuksia ja tunteita kehostamme löytyy. Kaikki tuntemukset saavat olla juuri sellaisia kuin ne ovat, mitään ei tarvitse muuttaa. Silmät ovat kiinni ja pystyt paremmin havainnoimaan, mitä sisälläsi tapahtuu.  

Ensimmäisenä keskitymme jalkoihisi. Mitä tunnet jaloissasi? Tuntuvatko ne ehkä levottomilta? Painavilta tai kevyiltä? Kylmiltä tai lämpimiltä? Huomaatko jaloissasi jotakin, joka kertoo jostakin tunteesta?  

Vie seuraavaksi sisäinen katseesi ja hengityksesi keskivartalon alueelle. Minkälaisia tuntemuksia vatsassasi on? Entä rinnassa? Onko se rentoutunut vai jännittynyt? Huomaatko vatsassa tai rinnassa jotakin, joka kertoo jostakin tunteesta? 

Liikuta sisäinen katseesi ja hengityksesi seuraavaksi käsiin, aina sormenpäihin asti. Miltä ne tuntuvat? Ovatko ne kylmät vai lämpimät? Tuntuuko käsissä jännitystä tai ovatko ne rentoutuneet? Tuntuvatko sormet kylmiltä tai lämpimiltä? Huomaatko käsissäsi jotakin, joka kertoo jostakin tunteesta? 

Vie sitten sisäinen katseesi ja hengityksesi pään alueelle. Miltä päässä tuntuu?  Huomaatko päässäsi jotakin, joka kertoo jostakin tunteesta? 

Nyt olemme käyneet läpi koko kehon varpaista päähän. Hengitä vielä muutaman kerta omaan tahtiin. Tuo sitten huomiosi takaisin tähän paikkaan, jossa olet ja tuo sormiisi ja varpaisiisi pientä liikettä. Kun sinusta tuntuu hyvältä voit avata silmät.