(Tid: ca 70-90 min)
Atmosfären i klassrummet skapas genom möten och interaktioner. Individens känslomässiga tillstånd och beteende påverkar den gemensamma atmosfären, och å andra sidan påverkar den gemensamma atmosfären individen. Klassrummets atmosfär är en viktig faktor för elevens välmående, trivsel och lärande. En positiv atmosfär får klassen att lysa.
Under denna lektion undersöker vi den egna sinnesstämningen och den gemensamma klassrumsatmosfären med hjälp av väderkort. Samtidigt funderar vi på vilka handlingar varje elev kan vidta för att skapa en positiv atmosfär i klassrummet och samtidigt stödja sitt eget välmående.
Jag som en del av gruppen, gruppens påverkan på mig. Vad bidrar jag med till gruppen?
>> BEHÖVLIGA MATERIAL:
Låt klassen lysa –avtal
- Kort som beskriver lektionens struktur
- Lugn musik eller en ljudkälla för att komma i rätt stämning
- Väderkort
- Blå tejp
- Vad du tar med dig in i klassrummet – lekskorts
- Mitt eget solblad + tom anteckningsbok
- Hur får vi klassrummet att lysa – affisch
- För uppföljningsuppgiften: sol och solstrålar
- Pensel för avslutande sättning
Låt klassen lysa –avtalet är bra att gå igenom innan första lektionen. Avtalet bör finnas synligt på varje lektion.
Lektionsstrukturen kan gås igenom och sättas upp med hjälp av bilder.
>> Sätta sig till rätta: Fantasiresa till sommaren
Behövs: Lugn musik eller ljudkälla (Koshi)
Förklara att lektionerna alltid börjar med en gemensam sättning. Förklara varför detta görs:
Det snurrar mycket tankar och känslor i huvudet, särskilt när man kommer från en rast eller en annan lektion för att börja en ny. Ibland är sinnet lugnare, men ofta kan det vara som en virvelvind av alla möjliga tankar. Det är viktigt att lugna ner sig inför en ny uppgift. Att sätta sig till rätta är en förmåga som man kan öva på, och det finns olika tekniker som kan användas för att lugna ner sig.
Vi provar tillsammans.
Sätt dig bekvämt på din stol så att dina fötter kan slappna av mot golvet (eller fotstöd). Sätt händerna på dina knän eller på bordet framför dig. Om du känner dig trygg, kan du blunda en stund eller titta på ditt bords lock för att få en stund av lugn. Låt andningen bli lugn och hela kroppen följa med. Andas in och ut långsamt. Upprepa några gånger. Snart kommer du att höra lugn musik/ljud, och du kan fortfarande hålla ögonen stängda eller titta på ditt bord.
Vi gör en liten fantasiresa.
Tänk på en solig sommardag. Vad ser du?
Tänk på hur solen känns på ditt ansikte.
Känner du värmen på kinderna? Kittlar solens strålar på din näsa?
Ta ett par djupa andetag och njut av den soliga känslan. När musiken/ljudet slutar kan du öppna ögonen och vi är redo att börja tillsammans.
Efter sättningen kan vi kort prata om det. Hur kändes det? Hur mår du nu? Har något förändrats? Det finns inga rätt eller fel svar, varje upplevelse är individuell. Att sätta sig till rätta är inte alltid lätt om man inte har övat på det.
>> Aktivitet: Väderkort och gruppuppgift
Behövs: Väderkort
Väderkort visas på tavlan eller på något annat sätt så att alla kan se dem.
För många är det redan bekant att observera vädret utanför och beskriva det med vädertecken. Med hjälp av vädertecknen kan man också beskriva hur man själv känner sig. Tänk på vilket väder du har just nu i ditt sinne.
Vi kan nu börja jobba tillsammans i en cirkel eller i mindre grupper.
Det finns många väderkort. Varje elev väljer ett kort som passar dem. Sedan presenterar varje elev sitt kort genom att visa det eller kort förklara varför de valde just det vädret och vilken känsla det beskriver. Påminn om att lyssna respektfullt.
När alla har presenterat sina kort, lägger eleverna sina väderkort på golvet eller tavlan och går tillbaka till sina platser. Vi grupperar de kort som har samma väder nära varandra. Tillsammans undersöker vi vilket väderklassrummet har idag.
>> Undervisning: Klassrummets klimat
För grupper som skolklasser bildas alltid ett gemensamt väder eller klimat. Varje individs sinnesstämning påverkar klassrummets känslomässiga klimat. Å andra sidan påverkar klassrummets känslomässiga klimat varje individs sinnesstämning.
Exempel: Om någon går in i klassrummet och ler och hälsar på andra, blir de andra glada och svarar på hälsningen. Om alla är ivriga över en gemensam rastaktivitet, smittar entusiasmen lätt av sig på de andra.
>> Har ni några exempel på när någon har tagit med en bra atmosfär till klassen?
Eleverna kan dela med sig av sina egna exempel. Påminn om att endast dela egna upplevelser utan att nämna andra vid namn (Klassrummet ska lysa –avtalet).
Olika sinnesstämningar är naturliga och hör till människolivet, även regnväder är viktigt. Med sinnesstäming talar vi om hurdant humör man är på. Om någon i klassen är på dåligt humör , så blir snabbt någon anna kanske också arg eller ledsen. Likaså om någon är på väligt bra humör, så kan det göra någon anna glad och pigg. På så sätt kan vi påverka vår egen, andras och den gemensamma sinnesstämningen. Vi kan också lära oss att skydda oss från oönskade effekter av andras sinnesstämningar.
Under ”Låt klassen lysa” -lektionerna är målet att lära sig metoder för detta. Ju fler metoder vi lär oss, desto mer kommer klassrummets ”sol” att lysa, och den gemensamma atmosfären blir mer positiv. Även om alla väder är viktiga och har sin plats, kan vi lära oss bättre när vi kan reglera vår egen känsla och få sol i både vårt eget sinne och klassrummets klimat.
>> Gruppuppgift: Vad tar du med dig in i klassrummet när du går in? – lek
Behövs: Vad tar du med dig in i klassrummet – lekskorts
Eleverna delas in i grupper och får ett kort. På kortet står en metod för att förbättra klassrummets atmosfär, som kan bidra till mer sol i rummet. Gruppen turas om att komma in genom klassrummets dörr och visa den handling som står på deras kort (t.ex. ett leende, ett beröm). De andra gissar vilken metod som står på kortet.
>> Uppgift: Mitt eget solblad
Behövs: Mitt eget solblad + anteckningsbok, skrivverktyg och lim
Eleverna gör ett solblad där de skriver ner de metoder de kan använda för att förbättra gruppens atmosfär (som de har använt själva eller skulle kunna använda). Till slut kan de som vill eller alla eleverna dela med sig av någon metod till hela klassen/gruppen/kompisen. För solbladen kan anteckningsböcker användas för materialet ”Låt klassen lysa”.
>> Hemuppgift/:
Nedre delen av solbladet innehåller en hemuppgift.
Hemuppgift: Tänk på ett sätt att ta med solens strålar hem. Skriv ner vad du gjorde och hur du märkte att det påverkade dina familjemedlemmar.
>> Klassutmaning: Solstråle – uppgift
Behövs: Klippt sol, Solstråle – strimlor, Hur får vi klassrummet att lysa – affisch
En stor sol sätts upp på klassdörren eller väggen. I klassrummet finns strimlor där det står metoder för att förbättra gruppens atmosfär. När en elev ser någon i klassrummet som utför en sådan handling, får hen sätta fast strimlan på solen. Några av strimlorna är tomma så att andra kan skriva ner ytterligare observerade metoder.
>> Avslappning: Solstrålens beröring
Behövs: Lugn musik eller ljudkälla, sjal eller pensel
Idag har vi pratat om klassrummets atmosfär och hur var och en av oss kan påverka den och hur klassrummets atmosfär påverkar oss. Vi har också funderat på metoder för att förbättra atmosfären. Nu har ni också en uppgift som hjälper till att få in fler solstrålar i klassrummet.
Tacka klassen för lektionen och lyft fram någon gemensam framgång (t.ex. Ni var ivriga att delta i leken. Ni visade modigt era väderkort).
Förklara att lektionen alltid avslutas med en gemensam avslappningsövning.
Sätt dig i en avslappnad position och luta huvudet mot bordet. Om du vill kan du blunda eller rikta din blick mot ett specifikt ställe. Lyssna på musiken/ljudet. När du känner solstrålens lätta beröring på din axel, får du tyst lämna rummet eller öppna ögonen och sitta stilla på din plats.
En vuxen går runt och vidrör barnens axlar med en sjal, pensel eller liknande.